Csíksomlyói Zarándoklat 2022

„Honismeret nélkül nincsen hazaszeretet.”– vallja a Hazajáró Honismereti és Turistaegylet, melynek több, mint hat éve tagja vagyok, s ennek jegyében igyekszem tanítványaimat, a rámbízottakat is nevelni, ezen gondolatok mentén terveztem jelen zarándoklatunkat is.

A Nemzetpolitikai Államtitkárság támogatásának köszönhetően 20-an vehettünk részt egy 4 napos Székelyföldi kiránduláson.

A Csíksomlyói Pünkösdi Búcsú mára a Kárpát-medence összmagyarságának ünnepe, ami ráadásul ebben az évben éppen a Nemzeti Összetartozás napjával esett egybe. Kirándulásunk fő célja így nem más, minthogy gyalogos zarándoklattal, helyi diákokkal részt vegyünk a búcsúban, de emellett egész napos kirándulást tettünk a székely tanyavilág zsindelyországában, Székelyvarságon, betekintve az ott élő emberek mindennapjaiba. Petőfi 200 emlékév lévén odafele úton útba ejtettük Segesvárt és Székelykeresztúrt, hazafele kihagyhatatlan úti cél volt Korond, illetve Szent László és a szecesszió városa, Nagyvárad és a székesegyház.

A négy nap alatt több, mint 2000 km-ert utaztunk, 40 km-ert gyalogoltunk, rengeteg életreszóló, felejthetetlen élménnyel gazdagodtunk, melyet a diákok visszajelzései is alá támasztanak.

Teljesen új élményekkel tértem haza. Betekintést nyerhettem, hogy milyenek is a székelyek élete. Igaz a mondás, hogy a székelyek olyanok, mint a magyarok csak ők még olyanabbak. Meg tapasztalhattam, hogy az összetartozás náluk mindig jelen van, és mindig mindenkivel kedvesek. A magyarság tudatuk sokkal erősebb. Törődnek egymással, segítenek egymásnak. Gyönyörű táj egyszerűen magával ragadott. A levegő sokkal tisztább volt. Fura volt, hogy a települések között olyan nagyok távolságok. (Diána)

Jó élmény volt látni ennyi magyart egy helyen. Ilyenkor még látok arra esélyt, hogy egyszer újra egyesül a nagy Magyarország. Érdekes volt hallani a székelyek ízes beszédét és látni mennyire vendégszeretőek. A táj is nagyon tetszett, Magyarországon nem nagyon lehet ennyi hegyet látni egyszerre. Úgy érzem ez a kirándulás megerősített a magyarságomban és a hitemben is. Jó volt látni ennyi magyar emlékművet, és némely városban olyan érzésem volt, mintha nem is Romániában, hanem Magyarországon lennénk, csak itt kedvesebbek az emberek. Láttam már Csíksomlyót nem zarándoklati időben, de akkor nem volt ennyire varázslatos a hely. Biztos vagyok benne, hogy később, ha felnövök, vissza fogok még ide jönni. (Alexa)

Nekem ez a kirándulás egy életre szóló emlék marad. Láttam egy szabadon élő igaz macit! :)) Nagyon tetszett a kilátás, a levegő és az egész kirándulás. Nehéz volt, amikor a búcsún a hosszú és fárasztó út után, jó sokat ültünk a napon, de ez nekem türelmet tanított és kitartást. Nehéz volt a másik túra, de nagyon tetszett, mert megismerkedhettünk az igazi Székely szokássokkal és annyira elképesztő volt, hogy mennyire rendesek az emberekkel, hogy segítőkészek és mindig készen állnak arra, hogy egy vendégsereget ellássanak lakomával, tetszett a fura kiejtésük is. Megtanultam, hogy vannak nehéz és árasztó utak, hogy néha emelkedőn kell felsétálnunk, ahhoz, hogy láthassunk egy gyönyörű kilátást és szerintem ilyen az élet is, ahhoz, hogy eljussunk az álmainkig, ahhoz sok-sok emelkedőt és hegyet kell megmásznunk. Megtanultam azt is, hogy számíthatok másokra és ők is számíthatnak rám, mert amikor az egyikünk elfáradt, akkor a másik segített neki, elterelte a fájdalomról a gondolatait és támogattuk egymást. Az egyik legjobb és legtanulságosabb kirándulás volt ez számomra! Még egyszer köszönöm a lehetőséget és az élményeket!! (Emese)

A rádiós riport meghallgatható itt:

A kirándulás részletes programja

2022. június 3., az utazás napja volt. Kiskunhalas-Arad-Segesvár-Székelykeresztúr-Székelyudvarhely-Székelyvarság útvonalon utaztunk. Első nagy megállónk Segesvár volt, ami talán a legtöbb emléket örökített át a középkorból. Volt rá ideje, hisz a 12. században megérkező szászoknak csakhamar a központi városa lett, de magyar emlékekben is bővelkedik (domonkos rend régi kolostortemploma, boldog Apor Vilmos püspök szobra, szarvasosház, Várhegy, diáklépcsők, Petőfi szobor). Segesvári kitekintőnket a várban kezdük, ahol az óratorony alatt érkeztünk, innen a diáklépcsőkön jutottunk fel a gimnáziumhoz, tekintettük meg az Europa Nostra díjas Hegyi templomot, majd ezután a Szent József plébániatemplomot. Segesvári sétánkat a Petőfi szobornál megemlékezéssel zártuk, majd kis szabadidő következett. Következő megállónk Székelykeresztúr volt, ahol az elmúlt években gyönyörűszép emlékparkot alakítottak ki, és itt tekinthetjük meg Petőfi-körtefáját is. Petőfi megzenésített vers énekléssel, francia Petőfi vers-fordítással, koszorúzással emlékeztünk. Este érkeztünk Székelyvarságra, ahol elfoglaltuk szálláshelyünket, a Csorgókő panzióban. Korán álomra hajtottuk fejünket, ugyanis szombaton hajnal fél 5-kor volt az ébresztő, hogy reggel 8 órára odaérjünk a megbeszélt helyre, és csatlakozni tudjunk a búcsúba tartó Csíkszentkirályi keresztaljához.

2022. június 4., szombat,a Csíksomlyói Búcsú és a Nemzeti Összetartozás napja. Autóbusszal utazunk Csíkszeredáig, majd gyalogosan mentünk Zsögödfürdőig, ahol a megbeszélt találkozóhelyen bevártjuk a csíkszentkirályi keresztalját, s hozzuk csatlakozva saját zászlónkkal, zarándokként érkeztünk a csíksomlyói nyeregbe, hogy több százezer Kárpát-medencei magyar testvérünkkel együtt ünnepelhessük a Nemzeti Összetartozást és adhassunk hálát a kapott kegyelmekért, köszöntsük Nagyasszonyunkat. Mise után a nyeregből a kegytemplomig szintén a keresztaljával vonultunk le, majd néhány óra szabad program következett, elsősorban a Szék úti kézműves vásár megtekintésére.

2022. június 5., vasárnap: Délelőtt 11 órától részt vettünk a pünkösdvasárnapi ünnepi szentmisén, melyet ft. Jánosi Gellért atya celebrált. Nagy megtiszteltetés volt számunkra, hogy az olvasmány és szentlecke felolvasásával közösen szolgálhattunk, és kisebb adományt adtunk át a ministráns gyerekek részére. Mise után ünnepi közös ebéd következett, majd egy 13 km-es körsétával ismerkedünk Székelyvarság nevezetességeivel. (Csorgókő vízesés, libegőzés az újonnan felépített székelyvarsági sípályán, aminek a tetejéből 360 fokos panoráma nyílik a környékbeli hegyekre, Székelyvarsági Parlament, kilátó).

2022. június 6, hétfő: A hazautazás napja. Kihagyhatatlan állomás volt Korond, majd másik nagyobb megállónk Szent László városa, Nagyvárad volt. Itt az érseki palota kertjében tettünk egy nagy sétát, majd a székesegyházban közös hálaadással zártuk zarándoklatunkat. A határt átlépve, késő este, élményekkel gazdagon érkeztünk Kiskunhalasra.

Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!