Mit tanultunk a finnektől?

Kapcsolatépítés és tapasztalatszerzés céljából indultunk el Finnországba, tele kíváncsísággal a finn életérzés, a sziszu, iránt.

2022.08-án indultunk repülővel Budapestről. Helsinkiben szálltunk le és Jyväskyläbe utaztunk tovább vonattal. Estére értünk oda. Az úti cél kb.300 km-re van a fővárostól, a Finn-tóvidék központjában.

A 14 diákkal egy szálláshelyen voltunk, egy hostelben. Nagyon közel laktunk az iskolához. Ez nagyon megkönnyítette az iskolába való eljutásunkat, illetve a napok megszervezését is.

Hétfőtől-csütörtökig a feladatom az volt, hogy a diákokat elkísérjem az iskolába és ott részt vegyek velük a tanórákon. Mindennap kb. fél négyig tartott a tanítás, és ebédet is ott kaptak a diákok.

A Jyväskyläban lévő keresztény iskolában ismerkedhettünk meg a finn oktatási rendszerrel, valamint a diákoknak alkalmunk nyílt a finn diákokkal való ismerkedésre, valamint barátságok is kialakultak.

A tanórák után hétfő-szerdai napokon a délutánok szabadidős programokkal teltek. Jyväskyläban van egy olyan nagyszerűen kialakított hely „Vállakozók Háza”, ahol különböző programokat szerveznek az érdeklődők számára. Szerda délután itt voltunk a diákokkal, akik különböző logikai játékokkal ismerkedtek meg ottani összekötőnk, Fenyvesi Kristóf jóvoltából.

Az Experience Workshop STEAM (rövidítés: Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) műhelye által forgalmazott logikai játékok nagy sikert arattak a diákok körében.

Szintén ugyanezen műhely segítségével szerdán délelőtt egy fenntarthatósági projektben vettek részt a diákok, a finn diákokkal egyetemben.

Csütörtökön a város nevezetességeit nézhettük meg. A múzeumban a finn állat és növényvilág tárult elénk, és bepillantást nyerhettünk a finn hétköznapokba is.

Az egyetemet is megnéztük aznap, a csodálatosan felszerelt könyvtárral együtt. Aznap az egyetem menzáján ebédelhettünk, ahol az egyetemi életnek ebbe a fontos színterébe is beleláthattunk. Finnországban nagyra tartják a tudást, és arra bíztatják a fiatalokat, hogy tanuljanak. Ehhez az állam nagyon komoly segítséget biztosít a családok és diákok számára.

Péntek reggel egy másik nagyvárosba utaztunk- Tamperébe . Itt is egy keresztény iskolában voltunk, ahol az iskolai életbe nyerhettünk betekintést. A szállásunk ezúttal egy szigeten volt, ahol a házhoz természetesen egy tó is tartozott. Kipróbáltuk a méltán híres finn szaunát, csodáltuk az állat és növényvilág szépségét. Lehetőség volt egyéni és csoportos túrákra is.

Szombaton Tamperében volt városnézés. Csodálatos várost láthattunk. Délután a Tampere-i múzeumban voltunk. Ott mindenki talált érdeklődésének megfelelő kiállítást. Sok mindent ki is lehetett próbálni. Például régi számítógépes játékokat, társasjátékokat.

Vasárnap reggel elhagytuk a szigetünket és az utolsó napot a fővárosban Helsinkiben tölthettük. Csodás város a tenger látványa pedig lenyűgöző.

Az út során sokat tanultam és tapasztaltam én magam is, de a diákok is. Barátságok szövődtek, és megismerhettük a finn vendégszeretetet, szívélyességet és nyitottságot. Ez engem inspirál azóta is a munkám során.

Figyelem! Az általad használt böngésző nem támogatott, így az oldalunk NEM működik, illetve nem jelenik meg TELJESKÖRŰEN! Segítségért kattints! Segítséget kérek!